Vyhledávání v textu

Drobečková navigace

Úvod > Turista > INTERREG V-A SK-CZ - Loukami Bílých Karpat > Turistické a naučné stezky

NAUČNÉ STEZKY

Oskerušová:

Délka: 17 km

Stezka vede malebnou karpatskou luční krajinou, na které můžete obdivovat krásné oskeruše – stromy Slovácka. Je rozdělena na dva okruhy.

Naučná stezka provázející podhůřím Bílých Karpat věnovaná v českých zemích vzácnému jeřábu oskeruši, který je v této oblasti hojně rozšířen. Stezka je značena červeným šikmým pruhem a k dispozici jsou dva okruhy - 3 km a 7 km. Na stezku lze vyjít např. u Muzea oskeruše ve Tvarožné Lhotě a cestou lze navštívit areál Salaše pod Vrchem Travičná, na jehož vrchu je vybudována rozhledna, obec Radějov, Holý vrch s vyhlídkou, Žerotín nebo si prohlédnout chráněnou Špirudovu oskeruši.

Mapa:

(Zdroj: https://bilekarpaty.net, https://mapy.cz)

Šumárnická  naučná stezka

Délka: 18 km

Naučná stezka mezi Strážnicí a Velkou nad Veličkou seznamuje návštěvníky (pěší i horské cyklisty) s podhůřím jihozápadní části Bílých Karpat. Délku trasy lze rozdělit i na kratší trasy pro pěší. Stezka není náročná, je vhodná i pro rodiny s dětmi a seniory. Zajímavostí stezky je 18 naučných tabulí, na kterých najdete informace o životě a hospodaření ve zdejší krajině a vysvětlení o jejich historické a přírodovědné souvislosti.

Naučná stezka začíná ve Strážnici u vlakového nádraží a pokračuje dále přes Žerotín, Radějov, Tvarožnou Lhotu (rozhledna Travičná), Kněždub (hřbitov - Slovanský Slavín), Šumárník (Čertoryje), Malou Vrbku, Hrubou Vrbku (monastýr sv. mučedníka Gorazda), Kuželov (větrný mlýn) do Velké nad Veličkou.

(Zdroj: http://www.ostrozsko.cz/pruvodce/14273/)

Orchidejová naučná stezka (z Lučiny)

Délka: 15 km

Naučná stezka Orchidejová vás provede komplexem Vojšických luk a okolím v CHKO Bílé Karpaty. Na loukách roste více než 20 druhů orchidejí a mnoho další zákonem chráněných rostlin jako jsou kosatce, lilie, mečíky, koniklece atd. Na výskyt rostlin je vázáno i velké množství vzácných druhů hmyzu, především motýlů.

Mapa zde:

(Zdroj: https://mapy.cz , http://www.straznice-mesto.cz/naucna-stezka-orchidejova/d-11032)

Bukovina – zokruhovaná naučná stezka

Délka: 19 km

Výchozím bodem může být třeba střed obce Radějov  před obecním úřadem. Cesta nás odtud vede po zelené turistické značce  táhlou ulicí k bývalé sjezdovce nad obec a kolem chat ke vstupu do dančí obory Pusté. Lesní silnička provede poutníka kouzelným údolím s rozlehlými loukami se solitérními duby, přírodní rezervací Kútky, kolem lesních rybníčků až  na odbočku ke státní hranici, kde stezka vychází po zelené turistické značce pěšinou  z obory ke státní hranici. Na hranici je rozcestník a tam se vydáme  lesní hraniční cestou po modré turistické značce na vrch Bukovina (583 m n. m.) cíl naší cesty. Z lesnatého vrcholu sestoupíme nádhernými  bukovými lesy pěšinou na lesní štěrkovou cestu, která se po 2 km napojí na asfaltovou a ta nás vyvede z lesa na orchidejové louky kolem NPR Čertoryje. Naskytnou se nám nádherné výhledy na celé Pomoraví. Občerstvení nejen jídle a pitím, ale i odpočinkem a koupáním najdeme po dvou kilometrech u koupací nádrže  v RO Lučina. Asfaltka z Lučiny (stále po modré KČT) nás povede údolím po pravém břehu potoka Radějovka až na konec chat, kde zabočíme po modré KČT na lesní pěšinu, okolo které jsou řezbářská díla lesních zvířat a bytostí až na kraj obce Radějov.

(Zdroj: http://www.straznicko.cz/detail.asp?ID=563)

Vrbecko – Kuželovská stezka

Vrbecko - Kuželovská stezka vás seznámí s nejkrásnějšími místy a historií západní části Horňácka. Na trase stezky bylo již dříve vybudováno několik zajímavých atraktivit. Stezka vede po turistických trasách a je značena dřevěnými směrovkami.

Mapa.

(Zdroj: https://mapy.cz)

Vinohradní naučná stezka

Délka: 26 km

Tento okruh představuje nejzajímavější místa vinohradnictví na Strážnicku včetně vrchu Žerotín, jehož svahy pokrývají vinohrady, ovocné sady i mohutné solitérní oskeruše. Trasa stezky vede ze Strážnice do Radějova a dále směrem k vrchu Žerotín a ke zdejší Hotařské búdě s občerstvením. Dál pokračuje do Sudoměřic k areálu vinných sklepů Starý potok a do vinařské obce Petrov se známými vinnými sklepy Plže a zpět do Strážnice.

(Zdroj: http://www.straznice-mesto.cz/naucna-stezka-vinohradni/d-11028/p1=6587)

Naučná stezka Javořinská

Délka: 23 km

Naučná stezka představuje na 14 zastaveních přírodovědné a historické zajímavosti a souvislosti území pod nejvyšším vrcholem Bílých Karpat, Velkou Javořinou (976 m n. m.) až po Velkou nad Veličkou, tedy etnografickou oblast Horňácka. Stezka vede převážně po místních a zpevněných účelových komunikacích a je vhodná pro pěší i cyklisty. Je možné ji rozdělit a absolvovat ve třech trasách: krátké (5 km), střední (16 km) a dlouhé (23 km).

Stezka začíná u vlakového nádraží ve Velké nad Veličkou panelem představujícím obec a jeho historii, odtud pokračuje společně s modrou turistickou značkou do obce, kde je zastavení seznamující s etnografickou oblastí Horňácko a jeho tradicemi. Další zastávka představí obec Javorník a okolní krajinu. Zde můžete zvolit krátkou trasu a odbočit na pěší okruh směřující západním úbočím vrchu Hradisko na zastávku Petruchovy mlýny, seznamující s místní lidovou tvorbou a následně se vrátit po místní komunikaci zpět do Velké nad Veličkou. Pokud zvolíme delší trasu, pokračujete po komunikaci se zelenou značkou do Filipovského údolí, kde se seznámíte s historií rekreace tohoto území. Údolím pak projdete až k chatě Megovka, kde vás panel seznámí s bučinami Bílých Karpat. Zpevněnou lesní cestou se vydáte přes Narský kopec (589 m n. m.) ke hranici se Slovenskem a podél ní severovýchodně na další stanoviště na Kubíkově vrchu (684 m n. m.), kde se seznámíte s ochranou přírody v této části biosférické rezervace a CHKO Bílé Karpaty. Po místní komunikaci sejdete do Nové Lhoty, kde je umístěn sedmý panel, seznamující s obcí a jejím folklórem. V obci odbočíte na polní cestu s modrou turistickou značkou a dostanete se k další zastávce „U farmy“ na Psím vršku (484 m n. m.), která vám představí, jak se pečuje o místní krajinu. Odtud sejdete do údolí Jamného potoka do Podširockých mlýnů, kde můžete zvolit střední okruh a silnící údolím se vydat západním směrem zpět přes Suchovské mlýny, Petruchův mlýn a Javorník zpět do Velké nad Veličkou. Pokud zvolíte velký okruh, pokračujete po cestě východním směrem do osady Vápenky, kde vás panel seznámí s místní přírodou a historií osídlení.

O stezku pečuje ZO ČSOP Bílé Karpaty ve Veselí nad Moravou.

(Zdroj: https://www.vychodni-morava.cz/trasa/27)

Uprkova stezka

Délka: 30 km

Obtížnost: snadná

Průběh trasy: Strážnice, Městské muzeum – ulice Předměstí a Veselská 29 – Vinotéka Botur – červená tur. zn. Cesta M. Kudeříkové – Tvarožná Lhota – stezka Strážnická – Kněždub – Hroznová Lhota – modrá tur. zn. – rozhledna Radošov – zpět Hroznová Lhota – Kozojídky – Žeraviny – Kněždub – stezka Strážnická – Tvarožná Lhota – tur. zn. Cesta M. Kudeříkové – Strážnice, Vinotéka Botur – ulice Veselská 29 a Předměstí – Strážnice, Městské muzeum.

Podrobnosti zde: https://nakoleipesky.cz/trail/

(Zdroj: https://nakoleipesky.cz)

TURISTICKÉ STEZKY

Obcí Radějov prochází tři turistické trasy. Všechny tři se protínají v bodě Radějov (bus) u Pensionu Roseta.

Modrá – trasa 2041

Tato stezka vede jedním směrem k vodní nádrži Mlýnky. Na rozcestníku Vrchy se můžete odpojit a podívat se na rozhlednu Holý vrch nebo se napojit na žlutou turistickou stezku.

Druhým směrem vede trasa k rekreační oblasti Lučina, kde je množství chat, rekreačních zařízení, možnosti občerstvení a koupání ve vodní nádrži. Stezka dále pokračuje na Bělokarpatské louky se solitérními stromy, přes národní přírodní rezervaci Čertoryje k rozcestí Návdanky až do samého srdce CHKO Bílé Karpaty Bukovinu a Kněžské hory.

Na tuto stezku na obou koncích navazuje množství dalších turistických stezek, které vás pozvou na Slovensko.

Zelená – trasa 4586

Tato trasa vás zavede do rozsáhlé lesní obory k chovu lesní zvěře, ohraničené drátěným plotem. Vstup je povolen pouze pro pěší turisty (obora uzavřena po celý VI. z důvodu kladení mláďat a 15. IX.–15. XI. z důvodu říje a odlovu zvěře). Dále trasa pokračuje oborou přes přírodní rezervaci Kútky až k rozcestníku Kněžské hory. Zde se můžete vrátit po modře značené trase do výchozího bodu nebo pokračovat k našim sousedům.

Žlutá – trasa 7544

Tato trasa vede rovnou na vrch Travičná (380 m) s 53 m vysokou telekomunikační věží sloužící též jako rozhledna. Z vyhlídkové plošiny ve výšce 34 m kruhový výhled na Bílé Karpaty, Pavlovské vrchy, Chřiby, Hostýnské a Vizovické vrchy a další oblasti. Přístupná IV.–V. a IX.–X. So a Ne, VI. Út–Ne, VII.–VIII. Po–Ne (tel.: 518 337 726, 602 456 743, www.tvarozna-lhota.cz). V atriu rozhledny stálá expozice o přírodě a kultuře CHKO Bílé Karpaty. Pod rozhlednou je vybudován výletní areál Salaš Travičná – muzeum roubených salaší, malé arboretum, krátká NS a různé sportovní atrakce vč. vyjížděk na koních. Provozní doba V.–X. Út–Ne 10–17 hod., jinak na objednávku (tel.: 518 337 008, 724 162 265).

Zde je možné se také napojit na červenou trasu 0516 a pokračovat směrem na obec Vnorovy nebo projít přes NPR Čertoryje až k našim sousedům do obce Vrbovce.

Žlutá – trasa 7558

Od rozcestníku Vrchy, ke kterému vás přivede modře značená trasa směrem k vodní nádrži Mlýnky, se můžete vydat kolem rozhledny Holý vrch k přírodní památce Žerotín – lesostepní lokalita šipákové doubravy s výskytem vzácných teplomilných rostlin, dále přes město Strážnice až do Bzence.

Druhým směrem vás pak stezka zavede k vodní nádrži Mlýnky a přes Měsíční údolí k branám Radějovské obory, kde se po zelné trase můžete vydat zpět do obce Radějov.

Z rekreační oblasti Lučina (bus), do které vás dovede modrá turistická značka z Radějova, je možné se napojit na další stezky:

Zelená – trasa 4525

Trasa vede společně s naučnou stezkou Orchidejová přes nejkrásnější orchidejové louky CHKO Bílé Karpaty na místo Vojšické louky, dále pokračuje ke státní hranici k rozcestníku Bílá studna až na vrchol Kobyla (582 m) s pěkným výhledem směrem k Dolnomoravskému úvalu a Chřibům. Zde je možné se napojit na červeně značenou stezku.

Žlutá – trasa 7564

Zokruhovaná trasa vede na vrchol Šumárník (398 m) s výhledem na Dolnomoravský úval. Mezi l. 1500 - 600 př. n. l. hradiště (zachovány valy). Kromě velkého pohřebiště nalezeny i mince se znakem římského císaře Marca Aurelia. V areálu hradiště jsou rekonstrukce staveb, dřevěné plastiky prehistorických bojovníků a odpočinkové místo. Trasa dále vede dolů do obce Kněždub vznikla po r. 1264, v 17. stol velmi utrpěla nájezdy bočkajovců a kuruců. Zdejší rodáci - bratři Úprkové, malíř a grafik Joža (1861 - 1940) a sochař Franta (1868 - 1929), jakož i malíř Antoš Frolka (1877 - 1935) - svými pracemi z prostředí rodného kraje proslavili folklor Slovácka. Všichni pochováni na místním hřbitově, kterému se proto říká „Slovácký Slavín“. Kostel sv. Jana Křtitele z r. 1898 s obrazy Joži Úprky z doby kolem r. 1900. U kostela zvonice z doby kolem r. 1850. V obci rodný dům bratří Úprků a rodný dům A. Frolka s expozicemi o životě umělců. Několik domů lidové architektury (čp. 16 - 20, 24, 149, 150) památkově chráněných. 3 památné lípy velkolisté u kostela. Po žluté se opět přes rozcestník Kněždubský háj a Traviska dostanete do výchozího bodu.

Červená – trasa 0516

Na červenou trasu se dostanete z rozcestníku Lučina (bus) po žluté trase směrem k rozcestníku Pod Šumárníkem. Zde se můžete vydat směrem k vrchu Travičná (380 m) s rozhlednou, přes Tvarožnou Lhotu, kde je možné navštívit Muzeum oskeruší (tel.: 518 337 008, otevřeno V.–IX. Pá–Ne 13–17, VII.–VIII. Út-Ne 13-17 hod.) - expozice nabízí informace o jeřábu oskeruši, ochutnávku a prodej výrobků z plodů, sazenice. Dále do města Strážnice až do Vnorov.

Druhým směrem vede trasa přes vrch Šumárník (398 m) ke Kněždubskému háji, přes národní přírodní rezervaci Čertoryje až na vrchol kopce Kobyla (584 m). Odtud se můžete vydat zpět na Lučinu po zelené trase nebo pokračovat dál k místu U tří kamenů až do obce Vrbovce (SR).

(Zdroj: www.kct.cz)

STEZKY U SOUSEDŮ

0770 – Záhorácka magistrála

Skalice, stanice – Salaš – Krížnica, lovecká chata – Kovalovské lúky – Machnáč – Bukovina – Sedlo u Tří kamenů – Vrbovce, st. hranice.

Délka 30,7 km. Čas 9 hodin 20 minut.

Červeně značený turistický chodník začíná ve Skalici, pokračuje východní směrem ke státní hranici s ČR a k vrchu Zrubenec. Na hranici podél PP Chvojnica pokračuje přes vrch Bukovina, pod kterým se spojuje s modře značeným turistickým chodníkem /2433/, dál podél PP Štefanová, vrch Tri kopce a Kobyla do sedla U tří kamenů /459,6 m/. Luční sedlo v zadní části Žalostinské vrchoviny na slovensko-české hranici. Název vznikl podle troch kamenů umístěných u dřevěného kříže jako vzpomínka na vesnické zbojníky, popravené v těchto místech císařskými vojáky. Během 2. světové války přecházeli sedlem ilegální pracovníci z Moravy na Slovensko. Za sedlem vede stezka po územím ČR na Vrbovce, k hraničnímu přechodu, kde křižuje modro značený turistický chodník /2433/ a kde končí.

0771 – Záhorácka magistrála

Vrbovce, st. hranice – Zimovci – Lipová – Polákovci – Halabrínovci – Sobotište – Kunovská přehrada – Kunov – Senice, centrum – Senice nad Myjavou, stanice.

Délka 28,3 km. Čas 8 hodin 15 minut.

Červeně značený turistický chodník začíná ve Vrbovcích, na hraničním přechodě. Pokračuje směrem na jih po kopanicích, pod Vesný vrch k západní hranici okresu Myjava. V lokalitě Zimovci křižuje zeleno značený turistický chodník /5117/. Území okresu opouští při osadě Lipová a pokračuje v okrese Senica. Končí na železniční stanici Senica nad Myjavou.

2433

Vrbovce, st. hranice – Miechnovci – Vrbovce – Hate – Bukovina, st. hranice.

Délka 12, 5km. Čas 3 hodiny 10 minut.

Modře značený turistický chodník vede celý po území okresu Myjava. Začíná ve Vrbovcích na hraničním přechodu. Pokračuje jihozápadním směrem přes Vrbovce, kde odbočuje zeleně značený turistický chodník /5117/ a na konci obce žlutě značený turistický chodník /8129/. V obci pokračuje severozápadním směrem stoupáním pod Žalostinou, PP Žalostiná, přes PP Chvojnica, na státní hranici s ČR, kde se spojuje s červeno značeným turistickým chodníkem /0770/ a spolu vystoupají na vrch Bukovina, kde modrý chodník končí.

5117

Myjava centrum (ústredná orientácia) – Sviniarky – Vankovci – Zimovci – Paľovci – Vrbovce, náměstí.

Délka 11 km. Čas 3 hodiny 50 minut.

Zeleně značený turistický chodník vede celým územím okresu. Začíná v Myjavě. Pokračuje kopanicemi Myjavské pahorkatiny. V lokalitě Vankovci křižuje žlutě značený turistický chodník /8164/. V osadě Zimovci křižuje červeně značený turistický chodník /0771/. Okolo vodní nádrže Vrbovce vede do obce Vrbovc, kde končí.

8129

Salaš – Zlatnícka dolina – Zbojnícke studienky – Kovalovské lúky – Šifflovci – Valúchová – Vrbovce, náměstí.

Délka 16,5 km. Čas 5 hodin 15 minut.

Žlutě značený turistický chodník začíná v osadě Salaš, pokračuje vrchy Žalostinské vrchoviny na Chvojnicu. Kolem PP Šifflovci schází do obce, kde se střetává se zeleně značeným turistickým chodníkem /5137/. Odtud po zpevněné cestě pokračuje na Vrbovce, kde končí.

(Zdroj: http://krizom-krazom.eu)

NAUČNÝ CHODNÍK Žalostiná – Chvojnica

Na tento chodník se z obce Vrbovce dostanete po modré turistické stezce. Má 6,4 km, 5 zastávek a vede přes chráněná území: přírodní památka Žalostiná, přírodní památka Bučkova jama, přírodní památka Štefanová. Naučný chodník je vhodný pro výuku v terénu zaměřenou na pozorování různých typů ekosystémů a správu půdy. Naučný chodník vede po místních komunikacích a polních cestách přes kosené louky. Chodník je částečně propojený s červenou a modrou turistickou značkou.